Bezdomovec a balíček prvej pomoci

Autor: Jaroslava Kuchtová | 2.11.2011 o 8:00 | Karma článku: 9,84 | Prečítané:  1733x

Bezdomovec, čo predával NotaBene, sa asi poznal so starým pánom s paličkou, lebo si tykali. „Kam si sa vybral?" spýtal sa ho. „Idem kúpiť pistácie," vysvetľoval dôchodca. „Moja žena kdesi vyčítala, že sú hrozne zdravé." „Pistácie?" čudoval sa bezdomovec. „Ja mám radšej takéto," siahol do vrecka a otrčil dlaň. Mal v nej zopár vlašských orechov. „Je to moja prvá pomoc - vždy ich mám zopár so sebou. Sú rovnako dobré ako pistácie, možno aj lepšie. Nájdeš v nich veci, ktoré sa nenachádzajú v žiadnych orechoch. Navyše sú lacnejšie a sú slovenské." „Čo ty o tom vieš..." odbil ho starý pán a pokračoval vo svojej púti za pistáciami. Čo ty o tom vieš... Tá veta mala jasné pokračovanie - nevyslovené: ...ty, obyčajný bezdomovec.

Orechy - dar prírodyOrechy - dar prírodyituristika.nehmesis.net

Pozrela som naňho. Skromne, no čisto oblečený. Tenká šuštiaková súprava spred dvadsiatich rokov ho sotva hriala pred studeným vetrom, ktorý jasne naznačoval príchod zimy. A to nemá strechu nad hlavou, striasla som sa. Napriek tomu, že v hlave asi „má". Aký paradox!

Večer som si pri pojedaní orechov naňho spomenula. Treba doplniť zásoby, uvedomila som si pri pohľade na takmer prázdny pohár s orechmi. Vždy tam nejaké mám, lebo sú, rovnako ako pre „môjho" bezdomovca, aj mojím balíčkom prvej pomoci. Keď viem, že nebudem mať čas na jedlo, alebo keď nestíham obed, vždy ma zachránia.

Prečo práve orechy? Predovšetkým preto, že sú výborným a zdravým zdrojom energie. Bielkoviny orechov sa úplne vyrovnajú bielkovinám mlieka, vajec či mäsa, ktoré ja vo svojej strave až tak nemusím. Okrem pocitu rýchleho nasýtenia ich mám rada. Veľmi zdravé veci zvyčajne nechutia až tak dobre, no orechy sú (pre väčšinu z nás) výnimkou z tohto pravidla. Okrem príjemnej chuti majú vysoký obsah dôležitých minerálov, stopových prvkov a vitamínov. A to nehovorím o množstve rôznych biologicky aktívnych látok, ktoré sa bežne v inej potrave nenachádzajú. Takými sú napríklad tanín tellimagrandin (rastlinná polyfenolová trieslovina), chinón juglon a flavonoid morin. Mnohé štúdie potvrdzujú, že chinón juglon je účinný v zabíjaní rakovinových a pred-rakovinových buniek, zatiaľ čo zdravé necháva nedotknuté. Taníny a flavonoidy pôsobia protizápalovo a antioxidačne, čo taktiež znižuje riziko rakoviny.  
Aj vďaka obsahu mnohých ďalších bio-aktívnych látok má konzumácia orechov mimoriadny význam. Predovšetkým pre ich dokázaný priaznivý vplyv na náš kardiovaskulárny systém, čo je v dnešnej dobe infarktov, mozgových príhod a problémov s krvným tlakom obzvlášť dôležité.

Mnohé štúdie poukazujú tiež na ich ochranný význam proti cukrovke.
Sú významným zdrojom energie, a tak sa nimi dá (zdravo) pokryť veľká časť našich energetických potrieb. Tuky, obsiahnuté v orechoch, sú zväčša „dobré" tuky, to znamená, mono alebo polynenasýtené (nie tie „zlé" - nasýtené, ktoré sú obsiahnuté napríklad v mäse či v mliečnych produktoch, a už vonkoncom neobsahujú obávané trans formy, nachádzajúce sa v niektorých stužených tukoch a umelých náhradách masiel). Množstvo výskumných štúdií poukazuje hlavne na mimoriadne priaznivý vplyv esenciálnych (pre život nevyhnutných a telom nevyrobiteľných) nenasýtených mastných kyselín na znižovanie „zlého" LDL cholesterolu.

Ďalšie zdravé ingrediencie v orechoch sú aj tieto:

Meď - je potrebná k tvorbe krvi, pre zdravú funkciu srdca a tiež pre upevnenie kolagénu, ktorý sa nachádza v spojivovom tkanive medzi orgánmi. Meď napomáha správnemu vývoju mozgu, účinnej komunikácii medzi bunkami nervového systému a je nutná aj kvôli zdravému vývoju kostí a zubov.

Väčšina orechov obsahuje prvok zinok. K čomu ho potrebujeme? Jeho najväčší význam je asi v podpore imunity. Je súčasťou mnohých biologických procesov, pretože hrá kľúčovú rolu v zložení viac než 300 enzýmov (čo sú životne dôležité zlúčeniny, ktoré určujú rýchlosť chemických reakcií v našom organizme). Okrem iného ho potrebujeme pre rast, plodnosť, peknú pleť, vlasy, nechty a zdravé oči.

Takmer všetky orechy obsahujú železo. Je dôležitou súčasťou mnohých bielkovín a enzýmov, ktoré sú nevyhnutné pre množstvo metabolických procesov v našom tele, slúži pri prenose kyslíka a množení buniek. Dve tretiny železa sa nachádzajú v hemoglobíne, ktorý je v červených krvinkách a prenáša kyslík do tkanív.

Draslík, fosfor a vápnik sú ďalšie dôležité minerály nachádzajúce sa v orechoch. Sú veľmi dôležité pre správnu činnosť kardiovaskulárneho systému, majú vplyv na kvalitu kostí, svalov, kože a ešte veľa ďalších funkcií.

Orechy ďalej obsahujú minerál magnézium (horčík), ktorý má veľký význam pre udržiavanie rovnováhy medzi vápnikom a draslíkom, priaznivo ovplyvňuje činnosť srdca a upravuje krvný tlak. Dostatok horčíka v potrave je dôležitý pre správnu činnosť svalov a nervov - mierni podráždenosť a nervozitu, ale je potrebný aj pre uvoľňovanie energie z glukózy a pre správnu stavbu kostí. Udržuje v dobrom stave obehový systém a je prevenciou infarktu. Mnohým ženám odstraňuje problémy spojené s predmenštruačným syndrómom, mierni depresie a prispieva k zdravým zubom. V kombinácii s vápnikom pôsobí horčík ako prirodzený upokojujúci prostriedok.

Zo stopových prvkov obsiahnutých v orechoch spomeniem ešte selén. Je to esenciálny (pre život nevyhnutný) stopový prvok a dôležitý antioxidant. Je súčasťou enzýmu, ktorý chráni organizmus pred voľnými radikálmi. Ako biologický doplnok výživy pôsobí proti postupujúcemu zápalu a bolesti, napríklad pri nárazovom preťažovaní kĺbov. Selén sa používa tiež pri prevencii nádorových ochorení (významný doplnok výživy v boji proti rakovine prostaty), ale aj na celkové posilnenie imunitného systému.

A tu sú najdôležitejšie vitamíny, ktoré sa nachádzajú vo väčšine orechov:

Vitamín E - jeden z najvýznamnejších antioxidantov v tele. Chráni bunky pred oxidačným stresom a účinkami voľných radikálov, preto pomáha spomaľovať starnutie a preukázateľne pôsobí i ako prevencia proti nádorovému bujneniu.

Foláty - sú to zlúčeniny kyseliny listovej, ktorá patrí medzi vitamíny skupiny B. Sú potrebné pri syntézach, regenerácii a fungovaní DNA a RNA, ktoré sú základným stavebným prvkom pre život. Dospelí aj deti potrebujú foláty pre normálnu tvorbu červených krviniek a ako prevenciu anémie. Kyselina listová je nevyhnutná pre všetky procesy bunkového delenia
a rastu, pri syntéze nukleových kyselín, pre správny vývoj a rast bielych krviniek a je súčasťou génov a chromozómov.

Vitamín A - ďalší dôležitý antioxidant, potrebný okrem iného aj pre správnu funkciu zraku a dobrú kvalitu kožného epitelu.

Okrem menšieho či väčšieho obsahu hore uvedených prvkov a vitamínov sú všetky orechy mimoriadne bohaté na rôzne typy esenciálnych - pre život nevyhnutných a telom nevytvoriteľných - nenasýtených mastných kyselín, predovšetkým typu omega-6 a omega-3 (nachádzajú sa v ich tukoch).
Esenciálne nenasýtené mastné kyseliny radu 3 majú protizápalové, antitrombotické, antiarytmické a vazodilatačné účinky, ktoré sa priaznivo prejavujú pri prevencii koronárneho ochorenia, hypertenzie, diabetu II. typu, artritíde atď.

Esenciálne nenasýtené mastné kyseliny radu 6
priaznivo ovplyvňujú činnosť srdca a hladinu cholesterolu v krvi.

Ktoré z orechov sú pre nás najlepšie? Mandle, pistácie, arašidy, vlašské orechy - všetky z nich majú svoje opodstatnenie a miesto v našom jedálničku. Preto ich treba striedať, prípadne konzumovať zmes rôznych typov orechov. Každý z nich je niečím špecifický.

Mandle majú o čosi viac vitamínu E ako vlašské orechy. Obsahujú pomerne veľké množstvo omega-6 nenasýtených tukov priaznivo ovplyvňujúcich činnosť srdca a hladinu cholesterolu v krvi. Zbavia človeka nepríjemného pálenia záhy, vďaka vitamínom zo skupiny B zaženú depresiu, únavu a pomôžu zlepšiť náladu.

Vlašské orechy
vyčnievajú ako jediné z orechov pre ich význačný obsah alfa-linolénovej kyseliny (o tom asi hovoril predavač NotaBene). Je to vzácny typ omega-3 nenasýtenej mastnej kyseliny, vyskytujúci sa v rastlinnom type potravy veľmi zriedka (nájdeme ju napríklad v ľanovom oleji či morských rybách). Tieto kyseliny sa vyznačujú výrazným antisklerotickým účinkom, majú v tele jednak stavebnú funkciu, pretože vytvárajú vnútrobunkové priečky v mozgových a iných bunkách, jednak regulačnú úlohu, pretože z nich vznikajú hormónom podobné látky, ktoré blokujú zlučovanie trombocytov, znižujú krvný tlak a majú antiarytmický efekt.
Okrem toho sa vo vlašských orechoch nachádza pozoruhodné množstvo väčšiny významných a zdraviu prospešných minerálov, stopových prvkov a vitamínov, ktoré som spomenula už vyššie.

Arašidy, ktoré sa technicky radia skôr medzi strukoviny, vedú v kategórii folátov. Ten, kto má problémy s pleťou, mal by ich zaradiť do svojho jedálneho lístka.

Hneď za arašidmi sú vo vysokom obsahu folátov lieskové orechy. Okrem iného obsahujú aj dostatok ďalších minerálov a vitamínov, predovšetkým vitamínu E.

Kešu orechy majú dokonca viac magnézia ako mandle, no už pomenej vitamínu E. Obsahujú viac cukru ako iné orechy a sú kalorickejšie. Preto to s nimi netreba preháňať.

Pre mužov je veľmi dôležitý selén (chráni proti rakovine prostaty), a tak by mali jesť para orechy (brazílske orechy). Pomáhajú zlepšovať kvalitu pleti a vlasov, posilňujú imunitný systém.

Makadamové orechy sú tiež bohaté na selén, no obsahujú väčšie množstvo nasýtených („zlých") tukov v porovnaní s ostatnými orechmi.

Pistácie vedú v obsahu vitamínu A. Obsahujú veľké množstvo fytosterolov - látok, ktoré znižujú hladinu „zlého" cholesterolu v krvi. K tomu prispieva tiež vysoký obsah  omega-6 nenasýtených mastných kyselín, hlavne linolovej (ktorá ovplyvňuje aj kvalitu vlasov, nechtov, hojenie rán) a gama-linolénovej.
Pomáhajú pri málokrvnosti a pri problémoch s očami. Sú bohaté na vlákninu a priaznivo oplyvňujú nervový systém.

Vhľadom k tomu, že každý typ orechov obsahuje vo väčšom či menšom množstve takmer všetky zo spomenutých dôležitých ingrediencií, je na každom jednotlivcovi, ktorý z nich si vyberie. Najideálnejšie je jesť kombináciu aspoň troch typov orechov v množstve približne ¼ pohára denne. V tejto trojici by však rozhodne nemali chýbať naše vlašské orechy. Zo spomínaných typov sú takmer najhodnotnejšie (pre vzácny typ omega-3 nenasýtenej alfa-linolénovej kyseliny) a, navyše, pochádzajú z oblasti, v ktorej žijeme. Obsah dôležitých látok nachádzajúcich sa v rastlinných produktoch sa totiž líši a prispôsobuje podmienkam danej oblasti, preto z daného druhu potravy získame viac, ak je z nášho regiónu.

Nedá mi, aby som nespomenula ešte jednu vec - štúdie, týkajúce sa mentálnych schopností našich ratolestí. Ukázali, že deti matiek užívajúcich esenciálne mastné kyseliny a DHA (dokozahexaénová kyselina - hlavná štruktúrna mastná kyselina v mozgu, ktorá sa v našom tele vyrába aj z omega-3 nenasýtenej mastnej alfa-linolénovej kyseliny, ktorej výdatným zdrojom sú trebárs vlašské orechy) majú vyššie IQ skóre a lepšie sa psychomotoricky vyvíjajú. DHA kyseline sa tiež pripisuje zvyšovanie hladiny neurotransmitera serotonínu a pamäť podporujúcej látky acetylcholínu.
Podávanie omega-3 nenasýtených mastných kyselín deťom pomáha zlepšovať pozornosť; preukázalo sa aj zlepšenie čítania, pravopisu, zvýšenie duševnej pohody, reaktivity, mentálnej výkonnosti. Potvrdila sa súvislosť medzi hladinou kyseliny dokozahexaénovej v krvi a vyšším skóre v teste posluchovej chápavosti a rozšírení slovnej zásoby.
Príjem esenciálnych mastných kyselín a DHA v predškolskom období môže mať priaznivý vplyv na prevenciu porúch pozornosti spojených s hyperaktivitou a predpokladá sa aj zvýšenie schopnosti učiť sa a študijnej výkonnosti.
Čo z toho vyplýva? Že keď nemáme čas pripraviť nášmu dieťaťu do školy desiatu, nič sa nedeje. Treba mu pribaliť k jogurtu alebo k ovociu zopár vlašských orechov, čo je omnoho lepšie, akoby sme mu dali peniaze trebárs na bagetu či slané zemiakové lupienky. Lebo vlašské orechy majú ešte jednu vynikajúcu vlastnosť. Nie sú solené, nie sú pražené a nie sú chemicky upravované.

Prečo som si dala prácu s napísaním tohto článku? Aby som pripomenula ľuďom, ako je napríklad starý pán z úvodu môjho článku, že aj na Slovensku rastú dobré a chutné orechy. A že sú pre nás, ako povedal predavač NotaBene, rovnako zdravé - ak nie zdravšie - ako tie z Ázie či Kalifornie.

Orechy sú nepopierateľne nezvyčajným darom prírody a je škoda, že si to mnohí z nás neuvedomujú. Obzvlášť my, pracujúce ženy a matky, by sme mali oceniť nesmierne benefity tohto zázraku prírody. Keď nestihneme napríklad navariť (alebo sa nám jednoducho nechce :-), existuje vynikajúca a rýchla pomoc bez akejkoľvek námahy a straty času: zopár kúskov orechov (za hrsť), ktoré  nielenže dodajú dostatok energie, no prispejú aj k zlepšeniu zdravia.

Čo dodať na záver? Že orechy by nemali chýbať v žiadnej domácnosti! Sú vynikajúcou potravou pre človeka v každom veku. Hádam aj preto skočím zajtra na tržnicu a doplním si chýbajúce zásoby vlašských orechov. Urobím dobre sebe a svojej rodine a zároveň urobím tržbu slovenským producentom. Popritom sa zastavím a kúpim si najnovšie číslo NotaBene. Sú v ňom výborné články a jeho kúpou prispejem "môjmu" bezdomovcovi na jeho balíček prvej pomoci.



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Trump nie je taký hlúpy, ako ho hrám ja, pripúšťa herec Alec Baldwin

Americký herec dokonalo zosmiešňuje budúceho prezidenta. Prestane, len keď Trump splní jeho podmienku.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?